Boktips – Fyra böcker som är bra för nyföretagare

Det är mycket man måste lära sig för att bli framgångsrik på marknaden. Lyckligtvis är företagsekonomi och försäljning någonting som många skarpa hjärnor studerar och funderar över. Och många av dem väljer dessutom att dela med sig av sina fynd i formen av välskrivna och lättbegripliga böcker. Därför tänkte jag dela med mig av några fina boktips som kan hjälpa en ny företagare att hitta rätt väg på marknaden. Och dessutom hjälpa till att bygga en förståelse för hur marknaden fungerar.

The ascent of Money: A Financial History of the World

Harvardprofessorn Niall Ferguson ger oss här historien om hur dagens finansiella system utvecklades. Han går så långt bak i tiden som till det uråldriga Mesopotamien, och går därifrån hela vägen fram till dagens system, som han kallar Planet Finance. Han för också argumentet att den finansiella historian har varit den mest avgörande faktorn för all historia. Och att utvecklingen av kredit och skuld har varit lika viktigt för mänskligheten som all teknologisk utveckling. En utmärkt bok som ger djup förståelse för makroekonomi; kunskap som är mycket värdefull för företagare.

The World is Flat

Den här boken, skriven av journalisten Thomas L. Friedman, handlar också om makroekonomi, men är särskilt fokuserad på 2000-talet och hur ekonomin påverkas av globaliseringen. Titeln är en metafor för hur man kan betrakta världen som en jämn spelplan ur handelns perspektiv. Han ger också många råd för hur man ska förhålla sig till global handel ur ett amerikanskt perspektiv. Men råden går så klart att applicera var som helst.

Personlig försäljning – Komplex försäljning, från tro till vetande

Författaren Neil Rackham är världsberömd för sina böcker om försäljning och ekonomi. Hans böcker har flera gånger varit uppe på New  York  Times best seller list, och hans verk har översatts till över 50 språk. Just den här boken förklarar hela säljprocessen på ett grundligt sätt, och gör det väldigt enkelt att förstå försäljning på ett grundläggande plan. Han presenterar, förklarar och vänder upp och ned på många traditionella säljmetoder, presenterar en stor mängd säljsituationer och ger råd på hur man bör agera.

25.5 unbreakable laws of selling

Jeffrey Gitomer berättar här om de universella lagarna som existerar inom försäljning. Dessa lagar är ofta skillnaden mellan framgång och undergång, enligt boken. Det är en mycket lättläst bok som innehåller smarta råd både för erfarna försäljare och nybörjare.

Hoppas att denna kunskap kommer göra gott för era företag!

Få fler smarta företagartips på cash-it.se.