Läsplattan, e-böcker & ljudböcker

Läsplattan är en fantastiskk uppfinning som du både kan hyra och köpa böcker genom, allt med ett simpelt knapptryck. Om du som motionär idag vill förbereda dig inför Vasaloppet kan du enkelt provläsa Mattias Svahns Längdskidåkningsbok, om hur du förbereder dig inför Vasaloppet, samtidigt som du genom e-handel laddar skafferiet med nyttigheter. Allt genom surfplattan. Nedan följer en text om just skidåkning och i artikelns slut listas några trevliga tjänster för e-böcker och ljudböcker.

Längdskidåkning är väldigt populärt i Sverige och intresset lär inte minska med tanke på alla de framgångar som Sverige hade i OS i Sotji. Det stora intresset har dock alltid varit väldigt högt och långloppens popularitet växer för varje år. Vasaloppet blir i princip fulltecknat direkt och det visar på en tydlig träningstrend i vårt land; Längdskidåkning kommer aldrig att tappa i popularitet.

Det finns mycket bra att hämta rent träningsmässigt från längdskidåkningen. Forskningen som har gjorts kring längdskidåkare visar på att de är dem som har den absolut största syreupptagningsförmågan av alla idrottare. Genom syreupptagningen mäts kondition, därför kan man säga att längdskidåkarna är bland de idrottare som har absolut bäst kondition. Genom att du börjar träna längdskidåkning så kommer du också att ha en enorm möjlighet till att utveckla dina muskler och bygga upp din kondition till nivåer du inte varit i närheten av tidigare.

Olika tekniker belastar på olika sätt

Ni som är intresserade av längdskidåkning och idrott är säkert medvetna om att det finns olika tekniker som man använder sig av när man åker skidor. Diagonaltekniken, alltså den klassiska stilen, är den teknik som mest belastar benen medan stakningen och den fria stilen istället har mycket mer belastning på överkroppen. Skidåkning handlar inte om att ha en så jämn och fin puls som möjligt, till skillnad från löpning. Visserligen är det bra att ha en jämn nivå, men med tanke på de banor som finns så kommer pulsen att gå upp och ner beroende på om du befinner dig i en backe eller på väg utför. Skidåkning blir därför en form av naturlig intervallträning, vilket bygger muskler och syreupptagning på ett bra sätt, men kräver också att man äter rätt. Se TopFormula för livsmedel på nätet och besök Livsmedelsverket för att lära dig mer om kostillskott.

De positiva effekterna

När man väl beslutar sig för att börja med längdskidåkning så kommer man att märka förbättringar fort, men det gäller också att skynda långsamt. Till en början så kommer det att räcka med två turer i veckan, skillnaden kommer efter ett tag ändå att bli markant. Konditionsträning är viktigt och effekterna väntar inte heller på sig när man tränar kondition. Genom ett starkare hjärta håller man sig friskare och förebygger att man ska få problem med hjärt- och kärlsjukdomar. Genom en ökad energibalans och ökad ämnesomsättning kommer det också att bli lättare att hålla vikten eller till och med gå ner och därmed förebygga diabetes. Med en starkare kropp kommer människor också att få ett bättre immunförsvar, vilket innebär att motståndskraften mot sjukdomar ökar.

Dito

Adlibris Mondo